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MR. STENGEL: The day of the accident; that is, from Saturday noon to Sunday noon. SENATOR SMITH: Will you kindly tell the committee how you familiarized yourself with the speed, and what the speed was when you last informed yourself about it? MR. STENGEL: As is usual in these voyages, there were pools made to bet on the speed that the boat would make, and at 12 o'clock, after the whistle blew, the people who had bet went to the smoking room, and came out and reported she had made 546 knots. I figured then that at 24 hours to a day we made 22 3/4 knots; but I was told I was mistaken; that I should have figured 25 hours. SENATOR SMITH: Twenty-five hours for the day? MR. STENGEL: Yes, on account of the elapsed time, I believe, which made it almost 22 knots an hour. At the same time a report came—this was the report that came from the engine room—that the engines were turning three revolutions faster than at any time on the voyage. SENATOR SMITH: What time was that on Sunday? MR. STENGEL: I should say about between I and 2 o'clock Sunday afternoon. SENATOR SMITH: Did you have occasion to consult with anyone as to, or did you familiarize yourself with, the speed of the ship after that time? MR. STENGEL: Not after that time, any more than that I called my wife's attention to the fact that the engines were running very fast. That was when I retired, about 10 o'clock. I could hear the engines running when I retired, and I noticed that the engines were running fast. I said I noticed that they were running faster than at any other time during the trip. SENATOR SMITH: How could you tell that? MR. STENGEL: Just through being familiar with engines in the manufacturing business. We have bought a great many engines in 28 or 29 years, and we generally take the speed of the engine. We want to buy an engine that will run a certain speed to do a certain amount of work. It was just natural instinct, that was all. SENATOR SMITH: Where were you when the accident happened? |
MR. STENGEL : Le jour de l’accident, c’est-à-dire du samedi midi au dimanche midi. LE SÉNATEUR SMITH : Auriez-vous l’amabilité de dire au comité comment vous vous êtes familiarisé avec la vitesse et quelle était la vitesse lorsque vous vous en êtes informé pour la dernière fois? M. STENGEL : Comme d’habitude dans le cadre de ces voyages, on faisait des paris sur la vitesse du bateau, et à midi, après le coup de sifflet, les gens qui avaient parié se sont rendus au fumoir et ont rapporté qu’il avait fait 546 nœuds. Je compris alors qu’en 24 heures nous faisions 22 3/4 nœuds ; mais on m’a dit que je me trompais ; que j’aurais dû compter 25 heures. LE SÉNATEUR SMITH : Vingt-cinq heures pour la journée? M. STENGEL : Oui, en raison du temps écoulé, je crois, qui a fait presque 22 nœuds à l’heure. En même temps, un rapport — celui-ci provenait de la salle des machines — indiquait que les moteurs tournaient trois fois plus vite qu’à n’importe quel autre moment du voyage. LE SÉNATEUR SMITH : À quelle heure était-ce dimanche? M. STENGEL : Je dirais entre 1 et 2 heures dimanche après-midi. LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous eu l’occasion de consulter qui que ce soit au sujet de la vitesse du navire, ou vous êtes-vous familiarisé avec cette question? M. STENGEL : Pas après ce moment, pas plus que j’ai attiré l’attention de ma femme sur le fait que les moteurs tournaient très vite. C’est à ce moment-là que je suis allé me coucher, vers 10 heures. Je pouvais entendre les moteurs tourner lorsque je suis allé me coucher, et j’ai remarqué que les moteurs tournaient rapidement. J’ai dit que j’avais remarqué qu’ils tournaient plus vite qu’à n’importe quel autre moment du voyage. LE SÉNATEUR SMITH : Comment pouvez-vous le dire? M. STENGEL : Je connais bien les moteurs dans le secteur manufacturier. Nous avons acheté beaucoup de moteurs en 28 ou 29 ans, et nous prenons généralement la vitesse du moteur. On veut acheter un moteur qui tourne à une certaine vitesse pour faire un certain travail. C’était un instinct naturel, c’est tout. LE SÉNATEUR SMITH : Où étiez-vous lorsque l’accident s’est produit? |
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